divendres, 20 de febrer del 2009

EL MEU PRIMER TORTELL / MI PRIMER ROSCON




Son tan macos... rodonets, amb les seves fruites de colors, amb aquelles cireres lluents...

Quan els veia a les entrades que fèieu pensava...ohhhh, jo en vull un però ... això de pastar a ma... em retenia. Soc d'aquelles que a la cuina tot queda esquitxat i empolsat, de farina, de nata, de massa, de tot.. Que no, que no era per mi...
I..... taxan, taxan... la pani va arribar a casa i.... em sap greu dir-ho però la tinc esclavitzada....
Eh, bufona.... a pastar... i ella, ni mu... pasta que pastaràs fins que jo dic... et deixo descansar... Però la tracto be... quan acaba, l'abraço mentre la guardo ( és que com és grosseta, l'encerclo amb els braços, que sinó, cau...) i no li dono petons perquè els de casa no ho entendrien... però vosaltres sí, veritat? Mua, Mua, Mua.... per al tortellet que m'has fet, reina.....

Extreta la recepta d'un expert pastisser que tots coneixeu , Harry Haller, de I-recetas , ell ho ha fet a ma i jo a màquina. Per tant, qui s'animi i no tingui panificadora, aquí pot trobar com ell l'ha fet.
Com de costum, per llegir a corre-cuita, quan el tortell estava pujant magníficament, em vaig adonar que m'havia descuidat de posar-hi el sucre humit per damunt i a l'obrir massa estona el forn per posar-ho be, i la massa va baixar i així va quedar. No està malament però hagués sortit millor. No puc posar la fotografia del tortell tot sencer perquè va sortir desenfocada. Queda gros , de la mida d'una plàtera del forn i és de briox. Aquí el teniu...

Ingredients per posar-ho en aquest ordre a la panificadora: (Gairebé imprescindible balança elèctrica ... o molt bon ull)

- 25 ml. de llet tèbia o 15 grams de llet en pols desfeta en 25 ml. d'aigua
- 20 ml de rom o de conyac
- 12 ml d'aigua de taronger ( azahar)
- 105 grs de mantega o 90 grs de mantega i 15 grs de llard
- 50 grs de sucre
- 15 grs de mel
- 2 ous petits sencers o uns 105 grams d'ou
- 6 grs de sal
- La ratlladura d'una o de dues taronges, a gust
- La ratlladura d'una llimona
- 275 grs de farina de força
- 20 grs de llevat de forner fresc. A l'estiu se'n posaria només 15 grs.

Preparació:

1- En aquest ordre ho poseu tot a la panificadora i engegueu el programa de pastar. El meu és de 5 minuts de pastar, 5 de repòs, 20 de pastar i desprès 1 hora de pujada, amb una mica d'escalfor. Jo el vaig deixar 2 hores reposant a la panificadora. El tacte és sec i es pot tocar sense enganxar-se.
2- Damunt d'un paper de forn o d'una planxa de silicona es volca la massa i es fa un bon forat al mig, deixant-ho com el típic tortell, rodó o allargat.
3- Jo el vaig deixar tota la nit dins el forn, apagat, que anés pujant. Si teniu pressa, a menys de 30 graus ,el podeu pujar dins el forn encès, fins que quedi doblat el seu volum.
4- El traieu del forn, si el teniu allà pujant, i mentre el preescalfeu a 200 graus, el pinteu amb ou batut i damunt, l'aneu guarnint amb fruita confitada: cireres, fruita picada , pell de taronja, i també amb ametlles a làmines. Finalment ( no feu com jo que em vaig oblidar ... ) hi tireu per sobre sucre humit amb conyac o amb aigua, fent pastetes.
5- Al forn, a 200 graus, uns 20-25 minuts. Si veieu que es torra massa per sobre, el protegiu amb un paper d'alumini. Deixeu refredar... i a menjar.....Fred, el podeu farcir amb nata, trufa, crema...
---------------

ROSCON DE BRIOCHE
( si quereis hacerlo a mano, aquí teneis la receta)


Ingredientes para ponerlos en este orden en la panificadora (casi imprescindible balanza eléctrica... o muy buen ojo )

- 25 ml de leche tibia o 15 grs de leche en polvo en 25 ml de agua
- 20 ml de coñac o de ron
- 12 ml de agua de naranjo (azahar)
- 105 grs de mantequilla o 90 grs de mantequilla y 15 grs de manteca
- 50 grs de azúcar
- 15 grs de miel
- 50 grs de azúcar
- 15 grs de miel
- 2 huevos pequeños o unos 105 gramos de huevo
- 6 grs de sal
- La ralladura de una naranja o de dos (al gusto)
- La ralladura de una lllimona
- 275 grs de harina de fuerza
- 20 grs de levadura fresco disuelto en un dedo de agua azucarada. En verano se necesitarían 15 grs.

Preparación:

1 - En este orden se pone todo en la panificadora e inicie el programa de amasar. El mío es de 5 minutos de amasar, 5 de reposo, 20 amasar y 1 hora de subida con un poco de calor. Yo lo dejé dos horas reposando en la panificadora. El tacto de la masa es seca y se puede tocar sin pegarse.

2 - Sobre un papel de horno o de una plancha de silicona se vuelca la masa y se hace un buen agujero en medio, dejándolo como el típico roscón, redondo o alargado.

3 - Yo lo dejé toda la noche dentro del horno, apagado, para que fuera subiendo. Si tiene prisa, a menos de 30 grados, puede leudar en el horno encendido, hasta que quede doblado su volumen.

4 - Se saca del horno, si lo teneis allí subiendo y mientras se precalienta a 200 grados, pintais el roscón con huevo batido y encima, lo vais adornado con fruta confitada: cerezas, fruta picada, piel de naranja y también con almendras a láminas. Finalmente (no hagais como yo, que me olvidé ...) se tira por encima azúcar húmedecido con coñac o con agua, haciendo montoncitos.

5 – Hornear a 200 grados, unos 20-25 minutos. Si ve que se dora demasiado por encima, lo protegeis con un papel de aluminio. Dejar enfriar ... y a comer ... En frío, lo podeis rellenar con nata, trufa, crema ...
-------------------------------
I va durar per als postres d'aquell dia... Repetirem, segur ... perquè en va fer ..un bon profit !!

26 comentaris:

SandeeA ha dit...

jajajajajaja ahora sí que sí! Te ha quedado espectacular! Normal, teniendo un lío con tu panificadora :P

Verás ahora que lo vuestro va a ser más intenso dado que vas a pasar más tiempo en casa!:P

Me cojo un trocito para el redesayuno! :)

Laura ha dit...

Moltes gràcies Maria pel teu comentari al meu blog. La veritat es que lo que son blondes i paperets per les magdalenes les trobo als supers però no d'aquest xulos de coloraines sino els blancs. Per això preguntava.
M'apunto la direcció de BCN a veure si tinc temps per anar a curiosejar per allà.
Merci! Per cert, quina pinta que té el tortell de reis!! ummm!!! em venen ganes de fer-ne un!

Eva Flores ha dit...

FELICITATS!!!!! T'ha quedat magnific!!! Em quedo amb ganes de don ar-li una queixalada. M'apunto la teva recepta per probar-la.
pt!
Ma Petite Boulangerie

Anònim ha dit...

Això sí que m'agrada, quan en tornis a fer digam'ho que no me'l perdo...
T'ha quedat fantàstic, digne de una profesional...
Petonets.

fely ha dit...

felicidades guapa te quedó...chapó!!!!!uN BESÍN.

Gemma ha dit...

El tortell de reis és un dels meus grans pendents, com que sempre som fora de vacances no trob mai el moment... però hauré de fer com tu i fer-lo fora de temporada je je je... Penso que així encara ve més de gust, ja que no estàs tip dels dinars de Nadal, oi?
T'ha quedat molt bé, es nota esponjós i gens sec. Llàstima que no us en sobrés gens per saber si l'endemà encara estava tendre.
A mi m'agradaria fer la recepta amb el massapà a dins, com els nostres típìcs d'aquí, però no se com seria la recepta... Com ho faires tu?

maragda ha dit...

Ual·la corro a mirar les sabates a veure que m'han deixat els reis! ;)

Quin tortell estupendo que t'ha quedat! jo també estic encantada de la vida amb la meva pani, quasi que estic a punt de batejar-la i fer-la membre (membra sgs la ministra) de la família.

Te n'agafo un bon tros per berenar! Petons!

Núria ha dit...

Maria, nena..aquest briox es el primer...i amb lo bé que t'ha sortit, no serà pas l´últim...Potser no ha crescut tant como hagués fet si no haguesis obert el forn, però deu-n'hi dó la pinta que té!!

Núria
Petonets

Núria ha dit...

El color, molt dauradet...i bó...Per cert, es nota que t'estimes a l'adorable panificadora..jaja

Josepb.Menja de bacallà. ha dit...

Maria; -menta fresca- Amb aquesta dinàmica tant perfecta i aquest tortell quasi mereixador d'una estrella, tant sols puc dir que és una "sinfonía" de textures.. i de segur... de sabor.¡ Que vaigui de gust JOSEPB -menja de bacallà-.

Mercè ha dit...

Maria, felicitats per aquest tortellàs!! Que bé que l'hagis pogut fer a la pani! Quina feina que t'estalvia!! ;)
M'encanta llegir-te... quin riure!! ;)
Què tal el genoll? Espero que poc a poc, una mica millor! Petoooons!!

angels ha dit...

Quina passada Maria com t'ha quedat aquet tortell, veien els teus resultats donen ganes de comprar la panificadora.

Cuinagenerosa ha dit...

el primer i esperem que no sigui l'últim... i que nosaltres el tastem!

Maria ha dit...

Sandi...no me descubras... a partir de ahora la màquina va a echar humo...

Si, Laura, dona un tomb per la tenda que tenen molta cosa..

Gràcies Eva...que m'ho diguis tu em fa molta ilu..

Tere, tu mai seras objectiva amb mi.. però gràcies..

Fely, a ti si que te sale bien todo.. Iremos mejorando..

Gemma, aniré fent proves i quan el torni a fer el farciré , per veure que tal queda...

Maragda, si la tens i la fas servir.. és un trasto que dona molt de joc.. T'entenc...

Nuria, tinc que trobar temps per fer tots els teus pans, superbons..

Gràcies JosepB, tu sempre tan amable.. Com va anar la inaguració?

Si Mercè, jo crec que és la paraula, que estalvia feina. I sobretot, és net, que a mi m'encanta això.
El genoll, uns dies millor que els altres, em tinc que portar millor..

Angels, no deixa de ser una màquina més per casa,no et pensis.. però jo n'estic molt contenta..

Manel, m'agradaria que quan ens trobessim, cada un de nosaltres en portés un per anar provant diferents textures i trobar finalment aquell definitiu, perquè de fer proves, tinc els de casa saturats !!!

El cullerot Festuc ha dit...

A que no té res a veure el fet a casa amb el comprat???? El brioix està realment boníssim i sempre hi h alguna cosa per fer-lo encara que no sigui reis!!!
Petunets,
Eva.

Anna ha dit...

Felicitats pel teu primer tortell!!! sé que no és fàcil i te n'has sortit fantàsticament!!

MªJose-Dit i Fet ha dit...

Ostres t´ha quedat perfecte i el cert és que fa més ganes de menjar tortell ara que no en plenes festes de Nadal

María ha dit...

Guauuuu, menudo roscón!! Tiene una pinta estupenda. ¡Qué buen estreno!

Un beso.

Josepb.Menja de bacallà. ha dit...

La inauguració, va ser una passejada de "plaer", per les diferents regions espanyoles.
Un plaer de compartir aquesta passejada amb altres persones. No t'ho perdis val la pena¡¡.
Desitjo que le menisc et deixi passejar ben aviat. Salutacions Maria¡. Josepb -menja de bacallà-

dolorss ha dit...

Si el primer que faré jo em queda la mitad de preciós que el teu ja em donaré per satisfeta.
Felicitats, per el primer ...ara no paris!!

OLLES I SOMRIURES ha dit...

Pues para ser el primero te ha quedao de miedo. Salud!!!!!

Glòria ha dit...

No m'extranya que mimis la teva panificadora, pobreta, amb la feina que et fa a la cuina. Veus?, jo hauria de fer-ho a mà, a veure si algun dia em decideixo.

Fins aviat

Pebbles ha dit...

A mi em passa el mateix no em decideixo i això que m'encanta. Té una pinta fantàstica, m'apunto a la propera vegada que el facis i així podré dir Oh!!! que bó!! (Cola?)
Petonets:-)

La cuina vermella ha dit...

Mare meva, ets una campiona!!! com m'agraden totes les teves receptes. Felicitats Maria!

enric ha dit...

Fantàstic, Maria!, i tendre, tendre el teu idil·li amb la panificadora. Jo en tinc una i encara no l'he estrenada, i és que no sé què em passa, però em fa molt de respecte. Aviam si m'animo, que aquest briox té una pinta deliciosa.

Maria ha dit...

Si, Eva, és francament bo. Tu tens penjada una recepta que també hauré de provar..

Gràcies Anna, m'ho he passat ben be fent-l'ho.

M.José, hi ha moltes festes per menjar bon tortell, Sant Antoni, Sant Telm, Sant Esteve... i totes les que vulguem..

Maria L., gracias guapa, pero hasta que no llegue donde tu... me falta muchísima práctica...

Gràcies JosepB. Me'n alegro de que anés be i hi aniré. No podem perdre aquesta oportunitat..

Dolorss, com no pari, no entraré aviat per la porta, que m'estic passant no fent bondat..

Gràcies olletes, anirem assajant..

Gloria, suposo que és com tot, si ho tens i no ho fas servir és un trasto però si et proposes treure-li tot el suc possible, doncs hi trobes força utilitat..

Eva, així ja tindràs alguna recepta per quan t'animis..

Txell, aviat hauré de fer com vosaltres i posar-me a cuinar coses més light, que la roba ja minva..

Enric...li has de fer mimitos també a la pani... i tenint-la , aníma't que segur que hi treus suc.. Va, que així aprendre noves receptes ...